Wielka Brytania wprowadza zmiany w przepisach transportowych

Brytyjskie Ministerstwo Transportu wprowadziło zmiany w przepisach regulujących m.in. zasady dostępu do brytyjskiego rynku transportu drogowego. W jaki sposób wpłyną one na polskich oraz europejskich przewoźników realizujących przewozy towarów z i do Wielkiej Brytanii?

Zmiany, o których mowa, wynikają z rozporządzenia Ministra Transportu Zjednoczonego Królestwa nr 1260/2022 „The Drivers’ Hours, Tachographs, International Road Haulage and Licensing of Operators (Amendment) Regulations 2022” z 26 listopada 2022 r. i weszły one w życie 24 grudnia 2022 roku. Celem zmian jest pełne wdrożenie niektórych postanowień dotyczących międzynarodowego transportu drogowego zawartych w Umowie o handlu i współpracy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem z dnia 30 grudnia 2020 r. („Umowa o handlu i współpracy” – TCA).

Instrument ten zmienia ustawodawstwo Wielkiej Brytanii celem pełnego wdrożenia niektórych z przepisów międzynarodowego transportu drogowego ujętych w TCA, głównie w zakresie godzin pracy kierowców oraz przepisów dotyczących tachografów, ale także w zakresie dostępu przewoźników międzynarodowych do brytyjskiego rynku. Z punktu widzenia polskich oraz europejskich przewoźników zajmujących się transportem drogowym towarów, do najważniejszych zmian należą zmiany w zakresie kabotażu, transportu multimodalnego oraz ruchu trójstronnego.

Transport kabotażowy.

Kabotaż polega na wykonaniu usługi transportowej na terytorium jednego kraju przez przewoźnika, którego działalność jest zarejestrowana w innym kraju. Dotychczas europejscy przewoźnicy mogli dokonywać na terenie Wielkiej Brytanii jednego przewozu kabotażowego w ciągu trzech dni od daty przyjazdu do Wielkiej Brytanii „na pusto” (bez załadunku). Ponieważ umowa TCA przewiduje przewozy kabotażowe tylko wtedy, gdy odbywają się one z ładunkiem, zapis o kabotażu po przyjeździe do Wielkiej Brytanii bez załadunku został usunięty. W praktyce oznacza to, że przewoźnik z UE może obecnie wykonać na terenie Wielkiej Brytanii transport kabotażowy jedynie wtedy, gdy przyjeżdża z towarem do Wielkiej Brytanii i go rozładowuje. Od tego momentu ma on 7 dni na wykonanie maksymalnie dwóch transportów kabotażowych.

Ruch trójstronny.

Dotychczas przewoźnicy z UE posiadający licencję wspólnotową mogli wykonywać przejazdy w tzw. ruchu trójstronnym, czyli wjechać na terytorium Wielkiej Brytanii celem odebrania towarów i dostarczenia ich do kraju spoza UE (np. Szwajcaria lub Norwegia). Ponieważ jednak tego rodzaju przejazdy nie są objęte zapisami umowy TCA, nowe regulacje Wielkiej Brytanii zabraniają wykonywania tego rodzaju przewozów przewoźnikom posiadającym jedynie licencję wspólnotową. Warunkiem wykonywania przewozów w ruchu trójstronnym jest posiadanie przez unijnego przewoźnika zezwolenia wydawanego przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu („EKMT”). W memorandum wyjaśniającym strona brytyjska podkreśla, że znosi prawa do ruchu trójstronnego oraz do kabotażu po wjeździe bez ładunku dla przewoźników z UE, ponieważ w wyniku umowy TCA przewoźnikom brytyjskim nie zapewnia się ich odpowiedników.

Transport kombinowany.

W związku z tym, że prawa dostępu do transportu kombinowanego mające zastosowanie w UE nie zostały uwzględnione w umowie TCA, zostały one wygaszone dla brytyjskich przewoźników drogowych w UE. Strona brytyjska podjęła ten sam krok. Ponieważ TCA nie zezwala przewoźnikom z UE na prowadzenie operacji transportu kombinowanego w Wielkiej Brytanii, zmiany obejmują usunięcie zapisów zezwalających na tego typu operacje. Dotyczy to przede wszystkim transportów, w których towary przewożone są w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe z wykorzystaniem kilku różnych rodzajów transportu. Ponadto usunięto także dodatkowe prawo przewoźników unijnych do załadunku i rozładunku towarów w ramach operacji transportu kombinowanego w promieniu 25 km od wybrzeża Wielkiej Brytanii (lub państwa członkowskiego UE). W praktyce oznacza to, że polscy oraz unijni przewoźnicy będą mogli wykonywać przewozy z i do Wielkiej Brytanii wyłącznie w całości tym samym pojazdem lub zespołem pojazdów. Nie wolno im natomiast, wykonując przewóz na terytorium Wielkiej Brytanii, odbierać ani dostarczać pojazdami ciężarowymi naczep/przyczep z lub do portów oraz terminali kolejowych.

Pouczenia zamiast kar do końca marca 2023.

Ze względu na fakt, że zabrakło okresu przejściowego na dostosowanie się unijnych przewoźników do nowych regulacji, przedstawiciele władz UE, w tym także Polski, podejmowały interwencję w tej sprawie u władz brytyjskich. Ostatecznie Brytyjski Departament Transportu złagodził swoje stanowisko i poinformował, że do końca marca 2023 roku na przewoźników spoza Wielkiej Brytanii, którzy zostaną przyłapani na nieprzestrzeganiu nowych regulacji, nie będą nakładane kary finansowe. Zostaną oni jedynie pouczeni. Dla polskich i europejskich firm oznacza to więcej czasu na reorganizację i dostosowanie swoich schematów dostaw do nowych przepisów.