Pakiet mobilności

Pakiet Mobilności od 2020 roku stopniowo wprowadza przepisy, które rewolucjonizują europejską branżę transportową. W maju tego roku w życie wszedł wymóg posiadania licencji dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony. I to nie koniec zmian.

Pod pojęciem Pakietu Mobilności kryje się zbiór aktów prawa europejskiego, które regulują kwestie związane z drogowym transportem międzynarodowym. Zmiany przewidziane zapisami Pakietu Mobilności były swego czasu w Polsce źródłem gorących dyskusji. Nic dziwnego, bowiem mają one realny wpływ na wzrost kosztów oraz zmniejszenie konkurencyjności polskich firm na europejskim rynku usług transportowych. Nowe regulacje dotyczą m.in. sposobu delegowania kierowców, czasu jazdy i odpoczynków kierowców, sprawiedliwej konkurencji czy tachografów.

Pakiet Mobilności 2022

Rok 2022 przynosi sporo zmian w zakresie delegowania kierowców, obowiązek wpisu kraju w tachografie po przekroczeniu granicy (na obszarze Unii Europejskiej) dla tachografów cyfrowych (w przypadku analogowych wymóg ten obowiązuje od sierpnia 2020 roku), a także zmiany w regulacjach związanych z dostępem do rynku. Jednak największa rewolucja czekała przedsiębiorstwa, które swoje usługi transportowe realizują za pomocą pojazdów do 3,5 tony, czyli tak zwanych busów. Od maja 2022 roku są one objęte obowiązkiem posiadania licencji wspólnotowej, która uprawnia do wykonywania międzynarodowych przewozów rzeczy pojazdami o DMC przekraczającej 2,5 tony.

Zmiany te związane są m.in. z koniecznością określenia jednolitych przepisów na poziomie wspólnotowym, by zapewnić minimalny poziom profesjonalizacji stale rosnącego sektora pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5 tony, oraz wyrównać warunki konkurencji pomiędzy przewoźnikami. Szacuje się, że w Polsce zmiany te dotyczą blisko 37 tysięcy pojazdów.

Licencja wspólnotowa – warunki i koszty

Licencja wspólnotowa zezwala na podjęcie i wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. Pierwszym krokiem do jej otrzymania jest uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika. To, jakie wymogi należy spełniać, aby ubiegać się o takie zezwolenie, regulują przepisy ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. Wśród nich należy wymienić posiadanie: wymaganych kompetencji zawodowych (Certyfikat Kompetencji Zawodowych wydawany przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie), rzeczywistej i stałej siedziby w jednym z państw członkowskich, odpowiedniej zdolności finansowej oraz dobrej reputacji. Zezwolenie jest wydawane przez starostę właściwego dla siedziby przedsiębiorcy, a koszt wydania to 1000,00 zł.

Podobne wymagania związane są z występowaniem o licencję wspólnotową, potocznie określaną jako licencja międzynarodowa. Wniosek należy skierować do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, przy czym warto wiedzieć, że jeżeli przedsiębiorca nie posiada zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika, może oba wnioski złożyć do GITD jednocześnie. Koszty uzyskania licencji wspólnotowej zależą od okresu jej ważności. W przypadku 5-letniej licencji koszt wynosi 4000 zł, licencja z okresem ważności od 5 do 10 lat to już wydatek rzędu 8000 zł. Do tych kwot należy dodać koszty osobnych wpisów dla każdego wykorzystywanego pojazdu – odpowiednio 440 zł (ważność do 5 lat) oraz 880 zł (ważność 5-10 lat).

Kary oraz wyjątki

Choć konieczność wystąpienia o licencję wspólnotową wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mocno odczują szczególnie mikro i małe przedsiębiorstwa, to nie warto tego obowiązku ignorować. Brak licencji może się wiązać z nałożeniem kary w wysokości nawet 12 000 zł za każdą kontrolę drogową, oraz ryzykiem utraty dobrej reputacji. Wymóg uzyskania licencji wspólnotowej nie dotyczy krajowych i międzynarodowych przewozów osób, wyłącznie krajowych przewozów rzeczy oraz międzynarodowych przewozów rzeczy na potrzeby własne.

Przyszłość transportu do 3,5 t

Zmiany, do których musieli dostawać się przewoźnicy realizujący transporty pojazdami o DMC od 2,5 do 3,5 tony w tym roku, to dopiero początek czekającej ich rewolucji. W dalszej perspektywie muszą oni przygotować się na konieczność spełnienia kolejnych wymagań, którym dotychczas podlegał transport ciężki. Od 1 lipca 2026 roku kierowcy busów objęci będą normami czasu jazdy, przerw i odpoczynków, które określa rozporządzenie (WE) 561/2006, a busy będą musiały być wyposażone w tachografy. Obowiązkową będzie wersja inteligentnych tachografów, które będą automatycznie rejestrować m.in. przekroczenia granicy oraz miejsca załadunku i rozładunku.

Nasz zespół na bieżąco kontroluje wszelkie zmiany wynikające z nowych przepisów Pakietu Mobilności. Kontrahenci są z wyprzedzeniem informowani o nadchodzących modyfikacjach mających wpływ na transport. W ten sposób możemy odpowiednio zaplanować transporty i uniknąć przerw w dostawach naszych usług.