Brexit a zmiany w transporcie do Wielkiej Brytanii
Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur europejskich wiązało się z szeregiem fundamentalnych zmian zarówno dla przedsiębiorców prowadzących wymianę handlową z brytyjskimi partnerami, jak i dla firm logistycznych zajmujących się obsługą tej wymiany. Jak zatem wygląda organizacja transportu z i do Wielkiej Brytanii w 2022 roku?
NUMER EORI
Ze względu na fakt, że Wielka Brytania wraz ze swoim wyjściem z UE opuściła także jednolity rynek europejski oraz Unię Celną UE, obecnie jest traktowana jako państwo trzecie, a kwestie regulujące zasady wzajemnej wymiany handlowej reguluje Umowa o handlu i współpracy między UE a Wielką Brytanią. Przedsiębiorca, który pragnie nawiązać bądź też kontynuować współpracę z brytyjskim partnerem handlowym musi zarejestrować się we Wspólnotowym Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych (z ang. Economic Operators’ Registration and Identification), a tym samym zdobyć numer identyfikacyjny EORI. Rejestracja ta jest konieczna i ma na celu usprawniać oraz przyspieszać wszelkie procedury i formalności celne. Nadanie numeru EORI jest jednorazowe, a sam numer służy do identyfikacji podmiotów w kontaktach z organami celnymi na całym terytorium Unii Europejskiej. Przedsiębiorca może numer EORI pozyskać samodzielnie poprzez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC, lub też zlecić to zadanie Agencji Celnej działającej w jego imieniu.
ZLECENIE I ODPRAWY CELNE
Podobnie jak przed Brexitem, transport z lub do Wielkiej Brytanii odbywa się w oparciu o zlecenie spedycyjne (lub transportowe), teraz jednak dodatkowo taki transport wymaga dopełnienia niezbędnych formalności i procedur celnych. Ponieważ towar opuszcza obszar Unii Europejskiej, podlega on odprawie celnej eksportowej w kraju nadania oraz odprawie celnej importowej w Wielkiej Brytanii. W przypadku importów z Wielkiej Brytanii towar z kraju trzeciego zostaje wprowadzony na teren Unii Europejskiej i przechodzi przez analogiczny proces niezbędnych odpraw.
W związku z tym przedsiębiorca, oprócz zlecenia i przekazania firmie logistycznej niezbędnych dokumentów (faktura, packing list) musi także złożyć upoważnienie w wybranej Agencji Celnej, która będzie go reprezentować przed organami celnymi.
KOMUNIKAT IE-529
Podstawą do rozpoczęcia procesu transportu jest zgłoszenie towaru do odprawy celnej eksportowej w oparciu o fakturę handlową i pozyskanie komunikatu IE-529 (zwolnienie towaru do procedury wywozu). Towar następnie wyrusza w podróż do Wielkiej Brytanii.
JEDNOLITY DOKUMENT ADMINISTRACYJNY C88
Zgłoszenie celne importowe odbywa się w oparciu o jednolity dokument administracyjny SAD, który w Wielkiej Brytanii znany jest pod nazwą C88. Dokument ten wypełnia importer w Wielkiej Brytanii, lub też reprezentujący go pośrednik celny. Ponieważ C88 generowany jest w oparciu o komunikat IE-529, niezbędne jest dostarczenie go odbiorcy towaru w Wielkiej Brytanii. Czas ma tu ogromne znaczenie, bowiem dokument C88 jest niezbędny, aby samochód z towarem mógł wjechać na prom.
SYSTEM GRANICZNY GVMS
System graniczny GVMS (Goods Vehicle Movement Service) jest systemem służącym służbom brytyjskim do kontroli obrotu towarowego. Przewoźnik, który realizuje transport do Wielkiej Brytanii musi w tym systemie się zarejestrować, a następnie wygenerować Numer Referencyjny Przewozu Towarów (GMR) dla pojedynczego przejazdu jednym pojazdem w oparciu o dane zawarte w dokumencie C88. Numer GMR (w postaci kodu kreskowego) jest następnie przedstawiany operatorowi promowemu lub obsłudze Eurotunelu celem kontynuowania przewozu. System GVMS umożliwia ponadto przewoźnikom sprawdzenie, czy ich przewóz został losowo wyznaczony przez system do przejścia przez kontrolę celną w brytyjskim Wewnętrznym Urzędzie Celnym (IBF). Ważne! Od 1-go października 2022 generując GMR w oparciu o C88 będzie trzeba podać numer MRN deklaracji importowej z systemu CDS, który zastąpi obecnie używany system CHIEF.
IMPORT Z WIELKIEJ BRYTANII
Proces importu z Wielkiej Brytanii przebiega analogicznie, a to, czy organizacja transportu i odprawy celne są po stronie nadawcy czy odbiorcy towaru, reguluje umowa handlowa lub też warunki Incoterms, które powinny znaleźć się na fakturze handlowej.
W Silesian Logistics na bieżąco kontrolujemy wszystkie zmiany prawne i dostosowujemy swoje działania do aktualnych wymogów, dzięki czemu stale realizujemy transporty zarówno ekspresowe jak i importowe. Nasz zespół w profesjonalny sposób pomaga klientom w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji.